اندازه گیری سطح سیال (مایع، گاز و یا ترکیب آنها) با دو روش مستقیم بصورت مشاهده و بر اساس مشخصات فیزیکی و نیز غیر مستقیم با اندازه گیری متغیرهای دیگر مثل فشار، صورت می گیرد.

در بخش ابزار دقیق انواع ارتفاع سنج ها و ترانسمیتر شرح داده شده است. در این بخش برخی تجهیزات و ابزارهای اندازه گیری که توسط شرکت ابزار قطعه آردین تامین می گردد، حضورتان ارائه می شود.

نمایشگرهای سطح سیال: (Level Gauge)
 

نمایشگرهای شیشه ای(Gauge Glass)

2
نمایشگرهای شیشه ای: برای نمایش سطح مایعات رنگی و کدر کاربرد دارند و مایع داخل مخزن مستقیم در نشانگر وارد می شود.

نمایشگرهای انعکاسی (Transparency)

1
نمایشگرهای انعکاسی: محفظه این نوع نمایشگرها از شیشه با قسمت های رنگی ساخته شده است. نور در بخشی که سیال وجود ندارد منعکس شده و این بخش روشن است. اما در بخشی که مایع وجود دارد نور جذب شده و به شکل تیره دیده می شود.
 

در این نمایشگر از خاصیت شناور بودن اجسام روی سطح سیال استفاده می شود
 
 
شناورهای متنوعی بر اساس کاربری سطح سنج طراحی و ساخته شده اند، که از لحاظ شکل و حجم و جنس مواد مطابق با کاربری قابل انتخاب می باشند.
- سنسورهای نقطه ای سطح: (Level Switch) وقتی نیاز است سطح سیال را در نقطه ای خاص اندازه بگیریم سوئیچ های مختلفی برای اندازه گیری نقطه ای از سطح سیال وجود دارند که به شرح زیر می توان از آنها بهره برد.
1- سطح سنج شناور یا Float Level Switch : این سنسورها بر اساس قانون ارشمیدوس کار می کنند.

شناور به یک اهرم متصل است که با حرکت آن در سطح سیال جابجا می شود. و اهرم با حرکت خود می تواند سوئیچ فرمانی را قطع یا وصل کند. سوئیچ هایی هم وجود دارند که قابلیت نصب خارج از محفظه یا مخزن سیال را دارند. به دلیل آنکه اگر سیال دارای تلاطم باشد شناورهای داخل مخزن تحت تاثیر آن نوسان زیادی خواهند داشت و امکان درست عمل کردن آنها از بین می رود. در برخی مدل ها شناور قابلیت تنظیم نیز دارد. در مدل های مغناطیسی یا مگنتی شناورهای مغناطیسی در داخل لوله ها قرار می گیرند و با استفاده از سوئیچ های موقعیت سطح سیال اندازه گیری می شود.


2- سطح سنج های خازنی و رسانایی: (Conductivity/Capacitive Level Switch) در این لول سوئیچ ها از سنسورهای فرکانس رادیویی استفاده می شود

3-سویئچ های ارتعاشی سطح: (Vibration Level Switch) سنسورهای ارتعاشی که از یک تیعه تشکیل شده اند با فرکانس طبیعی نوسان کرده و در صورت برخورد تیغه با سیال فرکانس نوسانی آن تغییر خواهد کرد. با اندازه گیری این اختلاف نوسان می توان سطح سیال را اندازه گیری کرد.

4- سوئیچ های سطح سنج با پره های دورانی: (Paddle Wheel Switch) این نوع لول سوئیچ ها از پره های کوچکی تشکیل شده اند که با نیروی یک موتور الکتریکی کوچک دوران دارند. زمانی که این پره ها با سطح سیال برخورد کنند نیرو سیال مانع گردش پره ها می شود. به این ترتیب با توقف دوران پره سویپچ عمل کرده و سطح سیال را نشان می دهد.

5-سطح سنج های نوری: (Beam Breaker Switch) این سوئیچ ها با استفاده از فرستنده و گیرنده های نوری و بر اساس بازتابش نور از سطح اجسام و یا عبور نور از درون سیال عمل می کنند. ممکن است سنسور گیرنده و فرستنده روبروی یکدیگر قرار گیرند و یا در بالای مخزن در کنار یکدیگر قرر گیرند.
برخی از برندها در این حوزه که توسط شرکت ابزار قطعه آردین تامین شده اند:

Burkert, Rosemount, Fluidi, Vega, E+H, Siemens, Kubler, Kobold, ABB, Magnetrol, Baumer, SMD, …


کاتالوگ
کارشناس فروش
ارسال توسط واتس آپ